آتش نشان کیست؟

  

 

 واژه آتش نشان یا امدادگر مقدسترین واژه یا اسم است که همیشه تداعی فرشته نجات را برای مردم دارد و جامعه اورا مقدس و یک فرشته نجات میدانند .

آتش نشان فردی است که در راستای تحقق اهداف سازمانی یعنی نجات جان انسان ها (در پاره ای موارد حیوانات)، مال آن ها ، حفظ اموال و ثروت های عمومی و ملی و ارائه خدمات بشر دوستانه اقدام می نماید. 

بمنظورتحقق اهداف مذکور بالاجبار آتش نشان در هرگونه حوادث اضطراری که مردم به او احتیاج دارند با وسائل ، تجهیرات همراه ، آموزش های مورد نیاز( بدو ورود و دوره ای مستمر) مرتبط با شغل و تجربیات حاصله طی سالیان خدمت، شرکت و اقدامات بایسته را بعمل آورد.


ماموریت های محوله وی می تواند شامل کوچک ترین حادثه مانند رها سازی پا یا دست گیر کرده در لای نرده ها تا خودروهای تصادف کرده ، آوارها ، فضاهای متراکم و محدود ، چاه ها و یا اطفاء حریق های خودروها ، منازل ، ساختمان های بلند، صنایع و تاسیسات نفت ، گاز و پتروشیمی و........ با شد.

درجهت انجام بهینه ماموریت های محوله بناچار از معابر بسیار باریک ، تاریک ، گرم و خطرناک ما نند ساختمان در حال آتش سوزی که دارای راه پله و آسانسور نا ایمن می باشد، عبور می نماید.درارتفاع و فضا های کاملا محدود و بسته ،در سیل، زلزله و حوادث مواد شیمیایی با همراه داشتن و سائل و تجهیزات اقدام به عملیات می کند. 

 

 

 

امروزه با توجه به بروز انواع آتش سوزی های کوچک و بزرگ و همچنین بالا بودن نرخ وقوع حادثه هایی از قبیل انواع تصادفات، ریزش آوار ، حادثه های مربوط به چاه ( از کشف جسد در چاه گرفته تا سقوط فرد داخل آن )،حادثه آسانسور، گیر کردن انگشتری در دست افراد، محبوس شدن در جاهای مختلف ( از ماندن در حمام گرفته تا گیر کردن سر یک کودک در بین نرده ها)، نشت گاز ، نشت آب، مشاهده یا حمله جانوران ( مثل مار، عقاب ، سگ ، روباه ،حمله زنبور ها و یا حتی کلاغ ها و ...) ، آبگرفتگی منازل، خودکشی ، معلق ماندن اجسام و احتمال سقوط و بسیاری از انواع دیگر حادثه ها ، نیروهایی به عنوان مسئول رسیدگی و رفع مشکل با عنوان تیم های آتش نشانی و نجات سازماندهی شده اند که میبایست در زمان بحرانی در خدمت شهروندان قرار گیرند. 

  

 

این نیروها نیز در حد توان و با استفاده از ابزار و تجهیزات ویژه ای که در اختیارشان است سعی در خدمت رسانی به مردم را دارند. نباید فراموش کنیم که بسیاری از آتش نشانان نیز در این راه متحمل آسیب های بسیار شدید شده اند که برای نمونه میتوان از جان باختن شهدای انفجار قطار نیشابور و یا شهید علی خورشید فر ، جوان 28 ساله ای یاد کرد که هنگام یاری رساندن به شهروندی که دچار سانحه شده بود ، خود دچار حادثه شده و جان به جان آفرین تسلیم کرد. پس میتوان نتیجه گیری کرد که این وجود این شغل همچنانکه بسیار حساس و ضروری است ، در عین حال بسیار خطرآفرین و حتی کشنده است 

 

 

 

این موضوع زمانی بیشتر به چشم خواهد آمد که نتیجه بررسی های پزشکی از آتش نشانان را هم مورد ارزیابی قرار دهیم. بیشتر آتش نشانان به خاطر حضور در صحنه های استرس زا و رویت صحنه های دلخراش ، وجود زنگ حریق بسیار قوی در ایستگاههای آتش نشانی (فرض کنید ساعت 3 صبح خوابیده اید که ناگهان صدایی در حد بوق قطار !! بالای سرتان ایجاد شود) ، استرس رانندگی و ترافیک , استرس مواجه با بازماندگان حادثه, ترس و دلهره از انجام بهینه عملیات و حفظ جان خود و افراد همکار ( استرس مواجهه با فردی که قصد خودکشی دارد چه میزان است ؟ ), عدم تغذیه صحیح و متناسب با حرفه , عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث , حضور در میان دود حاصل از سوختن مواد و گازهای بسیار سمی ، آوار ، انفجار ، سقوط از ارتفاع ، حضور در محیط های داغ ، اثرات مواد شیمیایی ، پرتوهای یونساز , استفاده از تجهیزات بسیار سنگین و یا پر فشار و قدرتمند، مشکلات در روابط سازمانی و .. به مرور دچار بیماریهایی از قبیل بیماریهای عصبی ، دیسک کمر و گردن، بیماریهای قلبی، انواع سرطانها ، میگرنهای مزمن , زخم معده , بیماریهای ریوی و بسیاری مشکلات دیگر می شوند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که آتش نشانان بسیاری در محل حادثه دچار سوختگی های شدید شده اند که خود بسیار دردناک و مشکل آفرین است. حال با توجه به مسایلی گفته شد ، این شغل به دلیل وجود هیجان کاری ، حس دیگر خواهی و کمک به افراد ، و مقبولیت اجتماعی خاصی که دارد ، دارای هواخواهان بی شماری است. 

 

 

 

همه باید خوب بدانند آتش نشانی شغل نیست بلکه عشق است و اگر عاشق نباشی و وارد این جلگه مقدس شوی دیوانگی محض است

 

منبع:ققنوس 

نظرات 12 + ارسال نظر
زهره یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ق.ظ http://basijbabasirat.blogfa.com

سلام
خداوند انشاالله برادران زحمت کش آتش نشان را در پناه خودش حفظ بفرماید

دختر ایرانی یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:25 ق.ظ http://hosnairani.blogfa.com

ای رکوع سر بلند و ای قیام سر به زیر

در هجوم بغض ها، ای صبور استوار

در میان تیرها، ای شکست ناپذیر

شرع را تو رهنما عقل را تو ره گشا

عشق را تو سر پناه، مرگ را تو دستگیر

فرش آستانه ات بوریایی از کرم

تخت پادشاهی ات دست بافی از حصیر

کاش قدر سال بود آن شب سیاه و تلخ

آسمان تو غافلی زآن طلوع ناگزیر

بعد از او نه من نه عشق از تو خواهم ای فلک :

یا ببندی ام به سنگ یا بدوزی ام به تیر

دست بی وضو مزن بر ستیغ آفتاب

آی تیغ بی حیا شرم کن وضو بگیر

لَختی ای پدر درنگ پشت در نشسته اند

رشته های سرد اشک، کاسه های گرم شیر ...


سعید بیابانکی

سما یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:54 ب.ظ http://solaleh-e-gilan.blogfa.com/

سلام
در کشور عشق هیچ کس رهبر نیست
هیچ شاهی به گدا سرور نیست

باورم کم کرده اند ای بهترین
اما تو باور کن مرا
اما تو باور کن مرا
زورقی در موج دریا باش و
ناگه یار و یاور کن مرا
یار و یاور کن مرا

الهام یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:46 ب.ظ http://bifarda71.blogfa.com

سلام...
زحمتی که میکشین و این احساس مسئولیت شما واقعا جای تقدیر و سپاس داره.
ممنون از این که به وبم سر زدین و شعری ام که نوشته بودین خیلی زیبا بود

Adele یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:07 ب.ظ http://www.adelesudagar.blogfa.com

mamnun k sar zadid

احسان یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:53 ب.ظ http://hamasehe9.blogfa.com

سلام

منم با شما موافق هستم کسی که میاد در آتش نشانی کار کنه همه خطراتش رو میدونه و میدونه که ممکنه براش بدترین اتفاقات بیفته اما چون هدف والا و مقدسی داره عاشق کارشه

نسیم دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:09 ق.ظ http://barandide.blogfa.com/

تو پنداری که من لیلی پرستم


من آن لیلای لیلی می پرستم


ممنون که به من سر زدی
منم پرستاری می خونم

ساقی کوثر دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:10 ب.ظ http://www.ietamseyed.blogfa.com

خدایا!! میدانم..میدانم رمضان گذشته توبه کردم و گفتم که دیگر سراغ گناه نمیروم..میدانم..صدبار توبه شکستم و گناه کردم،میدانم..میدانم..


..شرمنده ام از لطفت..میخواهم بگویم:لا تعدِّبنی بعقوبتک..


ای عزیز، دردهایم را در خودم فرو بردم و دردمندانه زبان در کام کشیدم و قصّه ی دل پر غصه را با کس نگفتم..زهرخند منکرانت را به جان خریدم و دم فرو بستم تا که موعودت بیاید و زنگ غم از دل بزداید..


معبودم آمده ام تا هرشب ناله سر دهم که : اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبة ولینا و کثرة عدونا و قلة عددنا


پروردگارا!! مضطر شده ام..دستانم را ببین، خالیست..هر شب ناله سر میدهم که امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء..


مولایم!! میدانم طفلی کوچک بودم و مرا پروراندی..میدانم گمراه بودم و هدایتم کردی..میدانم ناتوان بودم و یاریم کردی..میدانم سرورم بودی و نافرمانیت را کردم..میدانم تشنه بودم و سیرابم کردی..میدانم..و حال باز آمده ام، از هر زمان تشنه تر..


بارالها آمده ام فریاد بزنم که کجاست پرده پوشی عظیم تو؟؟.. کجاست عفو بزرگوارانه تو؟؟.. کجاست گشایش نزدیک تو؟؟..


الهی!!اَینَ سَترُکَ الجَمیل.. اَینَ عفوک الجلیل.. اَینَ فرجک القریب.. اَینَ غیاثک السریع.. اَینَ رحمتک الواسعة.. اَینَ عطایاک الفاضلة .. اَینَ فضلک العظیم.. اَینَ احسانک القدیم.. اَینَ کرمک یا کریم..


معبودم..تشنه ام..دیگر دارم هلاک میشوم..جرعه ای از اجابتت به من بنوشان..

نویدی سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:19 ق.ظ http://http://meraj14.ir/post/author/789353

سلام
با آرزوی قبولی طاعات و عباداتتان امیدوارم ما را در دعاهایتان از یاد نبرید برادر گرامی خسته نباشید واقعا کارتان خیلی سخت است و با هیچ چیزی نمی شود زحمات شما برادران گرامی و زحمت کش جبران و عوض کرد یکی از رفقای من هم در آتش نشانی خدمت میکند واقعا خدا اجر دهد و خسته نباشید.
پاینده و پیروز باشید

مصطفی خدارامی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:29 ب.ظ http://www.firemanjavanblog.com

سلام دوست عزیز نمایشگاه آتش نشانی برگزار شد و جمعیت قابل توجهی همه روزه بازدید داشتند.امیدوارم این آموزش هایی که داده شد تونسته باشه یک روزی بدرد بخوره.در این نمایشگاه در باره ی کمک های اولیه-آموزش کودکان در مقابل مواجهه با خطرات و مزاحمت ایجاد کردن برای آتش نشانی و....داده شد.قصد من که از این کار فقط خدمت به مردم است.امیدوارم که خدا کمکم کنه وارد آتش نشانی بشم.و با عشق و جون دل به مردم کمک کنم حتی اگر جانم را در این کار از دست بدهم.سایت شما هم بسیار مطالب خوب و ارزنده ای دارد و این اطلاع رسانی بدون اجر و پاداش نیست.امید وارم که مسئولان آموزشی که تربیت ما را به عهده دارند کمی بیشتر به ما توجه کنند.اگر شما کمی تحقیق کنید میبینید که دانش آموزان آتش نشانی در تهران در تهران چه آموزش هایی میبینند و ما چه آموزش هایی.خیلی ممنون

احمد جمعه 28 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ق.ظ http://ahmadhajivand.blogfa.com

بسیار زیبا بود

کهکشان یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:52 ق.ظ http://www.thegalexy.blogfa.com

از مطالعه این مطلب بسیار لذت بردم . حرفه آتشنشانی با اینکه بسیار هیجان انگیز است و افراد هیجان خواه و رسیک پذیر را به خود جلب می کند، اما در دراز مدت می تواند سلامتی فرد را دچار چالش کند.

تمام آتشنشانان را تحسین می کنم و از خداوند متعال برای این عزیزان که جان خودشان را فدای نجات همنوعان می کنند، اجر و ثواب اخروی مسئلت دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد